Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Láska na první pohled – Azulejos

Jedním z důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko jsou azulejos - krásně zdobené dlaždice. Ani po několika měsících v zemi mě nepřestalo bavit zastavovat se na každém rohu, obdivně je pozorovat a dělat stovky fotek. 
azulejos v Portu

Před několika měsíci jsem se zúčastnila Erasmus + projektu v zahraničí. Během jedné ze společných aktivit jsme vytvořili video o tom, jak cizinci vnímají různé země. Úkol byl jednoduchý - poté, co zaznělo jméno určitého státu, jsme měli vyslovit první asociaci, která nás ve spojitosti s ním napadla. V té době jsem ještě neměla s Portugalskem osobní zkušenost a moje odpověď zněla: útesy. Kdyby se mě někdo zeptal na stejnou otázku znovu, po mnoha měsících, které jsem v této zemi strávila, mojí mysl by zaplavila spousta podnětů. Jsem si ale celkem jistá, že bych řekla prostě: azulejos.

azujelos v Lisabonu

Co je to azulejos?

Azulejos je název pro zdobené dlaždice. Pro Portugalsko jsou velmi typické a najdete je v podstatě všude - ve venkovních prostorách i interiérech. Pokrývají zdi domů, kostelů, zahrad, železničních stanic a tím výčet zdaleka nekončí. Stejně tak jsou k nalezení uvnitř budov - v kuchyních, na chodbách a toaletách...Jsou to právě ony, které dělají portugalskou architekturu tak zajímavou a jedinečnou. Každé místo, kde se azulejos nachází, vypadá díky jejich rozmanitým barvám a vzorům hned pozitivněji. I přesto, že je v Portugalsku velké množství opuštěných budov (a to i ve velkých městech, což pro mě byl tak trochu šok), dlaždice jaksi dokážou skrýt smutek a dávají šmrnc šťastnějších včerejšků. A vy jenom přemýšlíte, jaké příběhy pamatují...

azulejos v Comibře

Azulejos se staly jakýmsi symbolem celé země a dneska už nejsou zdaleka jen elementem architektury. Kopie jejich krásných vzorů zdobí pohledy, hrníčky, polštáře, naušnice, trička a spoutu dalších věcí, jaké si jen dokážete představit.

azulejos v Bombarralu

Azulejos a já

Krátce po příjezdu do Portugalska jsem azulejos úplně propadla. Miluju vzory a barvy a právě díky azulejos jsem jimi byla v Portugalsku stále obklopená. Ještě víc mě dlaždice fascinovaly, když byly osvícené sluncem (které se v Portugalsku jen zřídka schová za mraky). Považuji je zkrátka za unikátní druh krásy, který dělá Portugalsko tak speciální a zajímavé. Jsou to právě ony, které dotváří atmosféru, kterou můžete vnímat pouze tady.

azulejos v Lisabonu

V Portugalsku jsem si oblíbila objevování nových budov pokrytých azujelos s nejrůznějšími vzory a motivy. I po několika měsících v zemi jsem se stále zastavovala u dlaždicových fasád, obdivně je pozorovala a dělala si spoustu fotek na každém rohu. Nemůžu vůbec říct, jaká budova s azulejos je má oblíbená. Líbí se mi totiž skoro všechny, každá je unikátní a krásná jiným způsobem. Když o tom tak přemýšlím, myslím, že mě azulejos nikdy nepřestanou bavit.

azulejos v Santo Antoa do Tojal

Historie azulejos

Velmi zajímavý je i příběh azulejos, jejichž tradice je stará několik staletí. Přemýšlela jsem, proč jsou tyto dlaždice tak typické pro Portugalsko a jak je možné, že jsem je neviděla nikde jinde v Evropě (aspoň ne v takovém množství). Ve skutečnosti azulejos vynalezli Arabové. Jejich jméno vzniklo z arabskéhoaz zulaj,což v překladu znamená malý lesklý kámen nebo malá dlaždice. Arabové byli zkušení v práci s hlínou a velmi zruční. A byli to právě oni, kdo stáli za vznikem a rozmachem dekorativní keramiky v regionu. Na Iberském poloostrově zůstali do 15. století, kdy byli vyhnáni. Originálně využívali pouze ornamentální vzory, později se ke slovu dostaly i náboženské či mytologické motivy a vyobrazení života šlechty.

azulejos v Penichi

V 17. a 18. století byla dekorativní keramika na vrcholu, a to znamenalo zlatý věk azulejos. Po ničivém zemětřesení v roce 1775 navíc vznikla velká poptávka po dlaždicích v rámci rekonstrukcí. Styl dlaždic se měnil v čase. Velmi typická je kombinace modré a bílé, ale azulejos můžete najít v nejrůznějších barevných verzích.

azulejos v Lisabonu

Co se týče mé fascinace azulejos, zaujal mě také fakt, že jsou velmi odolné. Jak říká německý umělec žijící v Portugalsku Thomas Schittek, dlaždice tu zůstanou beze změny ještě dlouho poté, co už tu nikdo z nás nebude.

azulejos v Aveiru

Kde najít ty nejkrásnější azulejos

Jak už jsem psala, azulejos se nachází v Portugalsku všude. Najdete je v celé zemi, ve vesnicích i velkých městech. Doufám, že jste díky snímkům několika krásných exampléřů azulejos v textu dostatečně porozuměli mé vášni pro ně. Možná vás díky snímkům inspiruji vydat se i za hranice velkých měst jako je Lisabon. Nebo vás aspoň přiměju na chvíli zapomenout na hlavní turistické atrakce a namísto toho se vydat objevit zákoutí skrývající skvosty azulejos. Takovou procházku můžete podniknout třeba v ulicích Alfamy, Bairra Alta nebo dalších částí hlavního města tak, jak to mám ráda já.

azulejos na Montejuntu ve vinařství Quinta do Convento

 

 

 

Autor: Michaela Šedová | čtvrtek 10.5.2018 10:58 | karma článku: 16,34 | přečteno: 357x
  • Další články autora

Michaela Šedová

Lisabon: Alternativní průvodce v kostce

Lisabon rozhodně stojí za návštěvu. Co ve městě vidět a co naopak klidně vynechat? Tento článek nabízí inspiraci a doplňkové rady pro ty, kteří si chtějí přečíst tak trošku jiný, osobní průvodce portugalským hlavním městem.

30.8.2018 v 15:06 | Karma: 17,11 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Bulharsko už nikdy více

Letní sezona je v plném proudu. A spousta Čechů míří stejně jako každý rok do Bulharska. Proč? To je mi záhadou...Přečtěte si o čtyřech hlavních důvodech, proč si cestu do země dvakrát rozmyslet.

16.7.2018 v 16:31 | Karma: 24,29 | Přečteno: 3371x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Coimbra – Druhé Porto?

Před nějakým časem jsem navštívila nejslavnější univerzitní město v Portugalsku. Univerzita v Coimbře je na seznamu UNESCO, a proto do města jezdí masy turistů. Stojí ale skutečně za návštěvu?

10.7.2018 v 17:53 | Karma: 11,14 | Přečteno: 586x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Pravá tvář Portugalska

Když se řekne Portugalsko, každý si vybaví něco jiného. To, co zemi definuje, ale nejsou jen krásné pláže nebo skvělá gastronomie.

5.6.2018 v 11:53 | Karma: 25,57 | Přečteno: 1991x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Vaječný sen o Alcobaçe

Tentokrát nás portugalské cesty zavedly do Alcobaçy, města známého hlavně díky zdejšímu klášteru, který je zapsán na seznamu UNESCO. Ten ale rozhodně není jediným důvodem, proč se sem vydat.

3.5.2018 v 18:25 | Karma: 9,45 | Přečteno: 187x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Všechny chutě Portugalska

Jednou z mých nejoblíbenějších aktivit během cestování je zkoušení lokálních specialit. Miluji jídlo a testování nových chutí při každé možné příležitosti. A jak mi chutnalo v Portugalsku?

26.4.2018 v 9:21 | Karma: 18,53 | Přečteno: 1039x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Všechny barvy Sintry

V životě jsem navštívila spoustu zámků, ale žádný z nich se ani zdaleka nepodobal Pena paláci v Sintře. Zejména pokud jste fanoušky disneyovek, neměli byste si tenhle unikát při návštěvě Portugalska nechat ujít!

18.4.2018 v 11:39 | Karma: 8,56 | Přečteno: 455x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Kouzlo Fátimy

Tentokrát o jednom z nejznámějších poutních míst - portugalské Fátimě, která mě dostala do kolen přesto, že sama nejsem věřící.

11.4.2018 v 12:04 | Karma: 16,90 | Přečteno: 434x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Čarokrásné ostrovy Berlengas: ráj uprostřed oceánu

O Berlengách jsem před svým příjezdem do Portugalska nikdy neslyšela. Po jejich návštěvě se ale tyto ostrovy zařadily k nejkrásnějším místům, která jsem v životě navštívila.

4.4.2018 v 11:29 | Karma: 16,21 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Magický Óbidos: Výlet s třešňovou příchutí

Přestože je Óbidos poměrně malý, navštěvují ho hojně turisté z celého světa. Mě tohle portugalské městečko nadchlo svou romantickou atmosférou, ale také prostředím, ve kterém jsem měla chvílemi pocit jako bych se vrátila v čase.

26.3.2018 v 12:33 | Karma: 9,71 | Přečteno: 373x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Co byste měli vědět o Portugalcích

Cestování není jenom o poznávání nových míst. Je hlavně o lidech. Ti byli jedním z hlavních důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko.

18.3.2018 v 18:00 | Karma: 18,58 | Přečteno: 735x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1019x
Jsem blonďaté melancholické stvoření, které miluje cestování, dobré jídlo a kvalitní spánek. Mám ráda poznávání nových kultur a lidí z různých realit, to je pro mě motorem energie a inspirace. O mých dobrodružstvích a zážitcích z cest se dočtete také na blogu: https://wanderingsloths.jimdo.com/

Seznam rubrik