Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všechny chutě Portugalska

Jednou z mých nejoblíbenějších aktivit během cestování je zkoušení lokálních specialit. Miluji jídlo a testování nových chutí při každé možné příležitosti. A jak mi chutnalo v Portugalsku?

Pokaždé, když jedu někam do zahraničí, zajímá mě, co jí místní, jaké jsou v zemi tradiční pokrmy a co prostě musím vyzkoušet. Jídlo totiž považuji za podstatnou část každé kultury.

V Portugalsku jsem strávila půl roku a měla tak dostatek času objevit magii tamní kuchyně. Vyzkoušela jsem mnoho lokálních pokrmů a nespočet druhů vín. Jestli milujete jídlo a zajímá vás, co může nabídnout portugalská gastronomie, čtěte dál!

Nové chutě a nejslavnější jídlo

Národním jídlem je v Portugalsku takzvané bacalhau = treska. Tu nabízí připravenou na nejrůznější způsoby jaké si jen dovedete představit snad každá restaurace.

bacalhau

Co se týče ryb, velmi oblíbené jsou mezi Portugalci také třeba grilované sardinky (byla jsem zaskočená jejich velikostí, protože z Česka jsem je znala pouze malinké v konzervě, které mi absolutně nechutnají).

grilované sardinky

Šokující kombinace  
Fakt, že mají Portugalci v oblibě čerstvé mořské plody, není překvapující. Šok pro mě ale byly kombinace ingrediencí typická pro některá jídla. Je to vlastně docela zajímavé, a když nad tím tak přemýšlím, myslím, že jsem doteď nezkusila nikde jinde v Evropě takovéto “kreativní” pokrmy.

Abyste si udělali lepší představu, níže uvádím několik příkladů jídel, která mixují různé chutě a překvapivé ingredience, na které bych nepomyslela ani ve snu. Označila bych je jako dost divné nebo minimálně specifické. Současně ale musím dodat, že většina z nich není vůbec špatná. Takže vám doporučuji jim dát šanci, tak jako jsem to udělala já. Myslím, že to stojí za to.

· Francesinha
Tenhle sendvič sestává z toastového chleba, šunky, klobásy a masa. Korunuje ho roztopený sýr na vrchu. Celá tato sestava je přelita pikantní rajčatovo-pivní omáčkou a podávaná s hranolky nebo chipsy. Někdy se francenisha podává ještě s volským okem. Tento pokrm je typický pro Porto, kde má své kořeny. Pokud se tedy ve městě vyskytnete, rozhodně si ho objednejte. Porto není sice jediným místem, kde můžete francenishu dostat, jinde je však docela těžké tento sendvič na menu najít.  

· Feijoada de marisco
Tohle jídlo snoubí bílé fazole a mořské plody a je typické zejména na pobřeží. Je vařené s cibulí, česnekem a bobkovým listem (řekla bych taková středoevropská kombinace). Portugalci ale také přidávají koriandr (tak asijské). Když jsem o tomto jídle slyšela poprvé, byla jsem v šoku. Nikdy bych nečekala fazole v portugalské kuchyni a už vůbec ne v kombinaci s mořskými plody. Mám ale ráda obojí, a tak jsem se rozhodla tohle jídlo zkusit. A musím říct, že jsem nebyla vůbec zklamaná.  

· Favas Guisadas com Entrecosto
Jak už jsem psala, Portugalci z nějakého důvodu používají v gastronomii rádi fazole. Tohle jídlo obsahuje fazole fava (boby), žebírka, klobásu a někdy je podáváno se “ztraceným” vejcem. Je přichuceno podobně jako předcházející pokrmy - česnekem, cibulí, bobkovým listem a koriandrem. Upřímně, tohle jídlo vypadá dost neatraktivně. Já bych ho nazvala “Shrekovy fazole”, protože je v podstatě celé zelené a má velmi specifickou vůni, a to zejména během vaření (někteří by mohli spíš říct, že dost smrdí). Já jsem si ale fava fazole oblíbila. Jídlo samotné mi chutnalo o něco méně, a to kvůli masu, jehož nejsem až tak velký fanoušek.  

společné hodování během jedné z portugalských slavností

·Carne de porco a alentejana
Další fascinující pokrm kombinuje vepřové maso a mušle dochucené česnekem, bílým vínem, bobkovým listem a nakládanou zeleninou (obvykle v kombinaci mrkve a květáku). Originálně toto jídlo pochází z jihu Portugalska a je servírované s opékanými brambory. Tenhle pokrm jsem si bohužel neoblíbila. Kombinace mušlí a vepřového není nic pro mě. Navíc mi přišlo, že výrazná nakyslá chuť nakládané zeleniny v kombinaci s vepřovým úplně zabila jemnou chuť mušlí.

carne de porco a alentejana

· Acorda de Mariscos
Tohle specifické jídlo je, řečeno krátce a jednoduše, polévka z mořských plodů zahuštěná chlebem. Právě konzistence tohoto pokrmu mu na vzhledu příliš nepřidává. Samotná chuť je zajímavá, ale abych řekla pravdu, doteď vlastně nevím, co si o tomto pokrmu myslet. Nemůžu říct, že by mi nechutnal, ale na druhou stranu mě ani nijak zvlášť nenadchl.

· Cozido a Portuguesa
Jedná se o kombinaci různých druhů dušeného masa (kuřecí, hovězí, vepřové), portugalských klobás a zeleniny (mrkve, brambor, zelí a tuřínu). Tento pokrm je typický pro karneval, ale v menu mnoha restaurací ho můžete najít celý rok. Ze začátku jsem vůbec nevěřila, že se jedná o jedno z nejtypičtějších portugalských jídel. Strašně mi připomínalo středoevropskou kuchyni. Moje první myšlenky - zelí, brambory, tuřín = Polsko. Když o tom tak přemýšlím, vidím v tom jakýsi vzor...Jak už jsem zmínila, maso není nejoblíbenější částí mého jídelníčku. Přesto tohle jídlo doporučuji, a to zejména díky tomu, že obsahuje různé druhy místních klobás, které příjemně doplňují chuť zbytku jídla.

· Bitoque
A teď už se dostávám k poslednímu jídlu, které chci zmínit. Tentokrát se jedná o kombinaci, která není nikterak šokující. Bitoque je grilované vepřové maso korunované volským okem a podávané s rýží a hranolky. Jedná se o velmi populární jídlo, které najdete na menu mnoha restaurací. Trošku mi připomínalo fast food na portugalský způsob. Můj názor je v tomto případě neutrální, bitoque neurazí, ale nenadchne. Další otázka je servírování masa s dvěma přílohami. Kombinace rýže a hranolek vedle sebe je pro mě matoucí (nikdy nejím rýži, jen hranolky).

typická kombinace hranolek a rýže

Populární snack

Pro ty, kteří nejsou až tak hladoví, je tady bifana. Jedná se o jednoduchý sendvič sestávající z dobrého chleba a vepřového steaku. Bifana chutná na každém místě jinak. Závisí to na přípravě masa. Do sendviče se většinou přidává omáčka - Portugalci obvykle preferují hořčici. My jsme měli nejlepší bifanu ve Fátimě, kde sendvič připravují ze selečího masa.

bifana

Nezapomeňte na víno (nebo pivo?)
Až si budete objednávat v restauraci jídlo, ideálně si k němu dejte víno. Portugalsko je proslulé portským, ale i pokud si dáte domácí rozlévané víno, je obvykle vynikající. Navíc není ve většině případů ani drahé.

Pokud nejste fanoušky vína, můžete zkusit pivo. Portugalsko rozhodně není zemí, kde by bylo tekuté zlato, jak ho my Češi nazýváme, populární. Dvě běžně dostupné značky jsou Sagres a Super Bock. Já osobně v jejich chuti nevidím příliš rozdíl. Když jsem si v Portugalsku objednávala pivo poprvé, musela jsem se smát. Typicky servírované množství jsou totiž dva, případně tři decilitry. Tahle mini piva mi tak zpočátku připadala jako dobrý vtip. Navzdory tomu musím říct, že mi portugalské pivo zachutnalo. Není tak hořké a těžké a oblíbila jsem si jeho osvěžující chuť.

portugalské pivo Sagres

Káva a pastel

Kafe je nutností po každém jídle. Portugalci jsou závislí na kofeinu, uvidíte je usrkávat espresso několikrát během dne. Portugalská káva je kvalitní (což je národní hrdostí) a obvykle velmi silná.

Po jídle je také čas myslet na dezert. Nejproslulejší ze všech je pastel de nata - výborný pudinkovo-vaječný krémový zákusek. Portugalské dezerty jsou kapitola sama pro sebe a v budoucnu jim nejspíš věnuji celý článek. Je totiž rozhodně o čem psát.

káva a pastel

Na závěr, pokud máte chuť na něco silnějšího, objednejte si gingu - tradiční třešňový likér. Zaručeně vás zahřeje a vykouzlí vám ještě širší úsměv na tváři.
Bom apetite! (Dobrou chuť!)

Autor: Michaela Šedová | čtvrtek 26.4.2018 9:21 | karma článku: 18,53 | přečteno: 1039x
  • Další články autora

Michaela Šedová

Lisabon: Alternativní průvodce v kostce

Lisabon rozhodně stojí za návštěvu. Co ve městě vidět a co naopak klidně vynechat? Tento článek nabízí inspiraci a doplňkové rady pro ty, kteří si chtějí přečíst tak trošku jiný, osobní průvodce portugalským hlavním městem.

30.8.2018 v 15:06 | Karma: 17,11 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Bulharsko už nikdy více

Letní sezona je v plném proudu. A spousta Čechů míří stejně jako každý rok do Bulharska. Proč? To je mi záhadou...Přečtěte si o čtyřech hlavních důvodech, proč si cestu do země dvakrát rozmyslet.

16.7.2018 v 16:31 | Karma: 24,29 | Přečteno: 3371x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Coimbra – Druhé Porto?

Před nějakým časem jsem navštívila nejslavnější univerzitní město v Portugalsku. Univerzita v Coimbře je na seznamu UNESCO, a proto do města jezdí masy turistů. Stojí ale skutečně za návštěvu?

10.7.2018 v 17:53 | Karma: 11,14 | Přečteno: 586x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Pravá tvář Portugalska

Když se řekne Portugalsko, každý si vybaví něco jiného. To, co zemi definuje, ale nejsou jen krásné pláže nebo skvělá gastronomie.

5.6.2018 v 11:53 | Karma: 25,57 | Přečteno: 1986x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Láska na první pohled – Azulejos

Jedním z důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko jsou azulejos - krásně zdobené dlaždice. Ani po několika měsících v zemi mě nepřestalo bavit zastavovat se na každém rohu, obdivně je pozorovat a dělat stovky fotek.

10.5.2018 v 10:58 | Karma: 16,34 | Přečteno: 357x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Vaječný sen o Alcobaçe

Tentokrát nás portugalské cesty zavedly do Alcobaçy, města známého hlavně díky zdejšímu klášteru, který je zapsán na seznamu UNESCO. Ten ale rozhodně není jediným důvodem, proč se sem vydat.

3.5.2018 v 18:25 | Karma: 9,45 | Přečteno: 187x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Všechny barvy Sintry

V životě jsem navštívila spoustu zámků, ale žádný z nich se ani zdaleka nepodobal Pena paláci v Sintře. Zejména pokud jste fanoušky disneyovek, neměli byste si tenhle unikát při návštěvě Portugalska nechat ujít!

18.4.2018 v 11:39 | Karma: 8,56 | Přečteno: 455x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Kouzlo Fátimy

Tentokrát o jednom z nejznámějších poutních míst - portugalské Fátimě, která mě dostala do kolen přesto, že sama nejsem věřící.

11.4.2018 v 12:04 | Karma: 16,90 | Přečteno: 434x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Čarokrásné ostrovy Berlengas: ráj uprostřed oceánu

O Berlengách jsem před svým příjezdem do Portugalska nikdy neslyšela. Po jejich návštěvě se ale tyto ostrovy zařadily k nejkrásnějším místům, která jsem v životě navštívila.

4.4.2018 v 11:29 | Karma: 16,21 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Magický Óbidos: Výlet s třešňovou příchutí

Přestože je Óbidos poměrně malý, navštěvují ho hojně turisté z celého světa. Mě tohle portugalské městečko nadchlo svou romantickou atmosférou, ale také prostředím, ve kterém jsem měla chvílemi pocit jako bych se vrátila v čase.

26.3.2018 v 12:33 | Karma: 9,71 | Přečteno: 373x | Diskuse| Cestování

Michaela Šedová

Co byste měli vědět o Portugalcích

Cestování není jenom o poznávání nových míst. Je hlavně o lidech. Ti byli jedním z hlavních důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko.

18.3.2018 v 18:00 | Karma: 18,58 | Přečteno: 734x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1019x
Jsem blonďaté melancholické stvoření, které miluje cestování, dobré jídlo a kvalitní spánek. Mám ráda poznávání nových kultur a lidí z různých realit, to je pro mě motorem energie a inspirace. O mých dobrodružstvích a zážitcích z cest se dočtete také na blogu: https://wanderingsloths.jimdo.com/

Seznam rubrik