Co byste měli vědět o Portugalcích

18. 03. 2018 18:00:31
Cestování není jenom o poznávání nových míst. Je hlavně o lidech. Ti byli jedním z hlavních důvodů, proč jsem si tak zamilovala Portugalsko.

Než jsem do Portugalska přijela, moc jsem toho o této zemi nevěděla. Nikdy předtím jsem ji nenavštívila, ale zato jsem toho o ní hodně slyšela. Všichni, kdo v Portugalsku byli, propadli jeho kouzlu a vyprávěli mi o jeho kultuře a srdečnosti místních. Teď, po několika krásných měsících, které jsem v Portugalsku sama strávila, se pod to můžu podepsat.

Obvykle mám tendenci srovnávat kultury a země, které jsem navštívila. A v tomto ohledu můžu říct, že Portugalsko se stalo jednou z mých nejoblíbenějších. V zemi se nachází spousta krásných míst (nemyslím tím zdaleka jenom turisticky známý Lisabon nebo Porto). Portugalsko se také může pochlubit dechberoucím pobřežím, fascinující gastronomií a hlavně příjemností místních lidí.

Tolerance a otevřenost navzdory dějinám

Portugalsko bylo koloniální velmocí více než 600 let. Země se stala demokratickou republikou teprve v pozdních 70. letech 20. století, a to kvůli téměř padesát let trvajícímu diktátorskému režimu. Přesto ale Portugalsko nikdy neztratilo svoji víru a s více než 80 procenty věřících se řadí k jedné z nejvíce nábožensky založených zemí v Evropě.

Důvod, proč tohle všechno píšu, spočívá v tom, že pokud se podívám na historii země a jeho současnost, musím přiznat, že jsem překvapená. Portugalci jsou totiž navzdory složité minulosti a vysokému počtu věřících poměrně otevření a tolerantní. Zajímavostí, která stojí za zmínku, je to, že tato vysoce katolická země patří k prvním, která povolila sňatky homosexuálům. Tato informace mě potěšila. Nic totiž není černobílé, ale vždy se dá usilovat o nalezení vhodného řešení či kompromisu. A Portugalsko je toho perfektním příkladem.

Portugalci nejsou Španělé

Portugalsko je poměrně izolované od zbytku Evropy, pevninskou hranici má pouze se Španělskem. A právě proto, že tyto dvě země sdílejí stejný poloostrov, najde se spousta lidí, kteří hází Portugalce a Španěly do jednoho pytle. Přestože netvrdím, že mezi nimi neexistují jisté podobnosti, zdá se mi, že odlišnosti převažují. Zástupci obou národností jsou nočními tvory (malé děti běhající venku uprostřed noci nejsou žádnou výjimkou – české matky by padly údivem), žijí pomalým tempem (snaží se užívat si život plnými doušky a příliš si ho nekazit prací) a jsou pozitivní a přátelští. Jak Španělé, tak Portugalci jsou orientovaní na rodinu, která je pro ně velmi důležitá, stejně tak jako osobní vztahy s rozsáhlým okruhem známých. Abych se ale dostala k rozdílům, kterých jsem si všimla – Portugalci nejsou obvykle tak hlasití, expresivní a extrovertní. Na rozdíl od Španělů se také zdají být klidnější, přemýšlivější a skromnější.

Portugalská laskavost a pozitivita

I přesto, že mnoho místních nemluví anglicky, většinou se snaží komunikovat, případně pomoci. Co mi přijde velmi zajímavé a milé je třeba to, že vás mnohokrát náhodní lidé, kteří vás ani neznají, zdraví na ulici.

Portugalci mají většinou dobrou náladu (myslím, že jedním z důvodů je vysoký počet slunečných dnů, kterým země disponuje). Jestli tedy plánujete vyjet do Portugalska, pamatujte si tohle důležité pravidlo: usmívejte se! Pokud nebudete, lidé si budou myslet, že je něco špatně. Musím přiznat, že pro mě jako pro Češku je to tak trochu výzva a už se mi stalo, že jsem kvůli tomu dostala pár drobných křečí, když jsem se usmívala až příliš.

Skrytá melancholie

Za úsměvy způsobenými teplými dny a slunečními paprsky v portugalské duši sídlí i jakási melancholie, zřejmě přivátá všudypřítomným větrem. Neznám žádnou jinou zemi, která by svůj charakter postavila na něčem jako je saudade nebo fado. Národní hudba fado je založená na myšlence osudu, kterému není možné uniknout. Tato unikátní hudební tradice je dokonce uznaná jako součást světového kulturního dědictví UNESCO. A poetický výraz saudade...ten znamená nostalgickou touhu po něčem či po někom a vytváří druh emocí, který je blízký mým vlastním. Nejen díky tomu jsem já, melancholické stvoření z Česka, našla právě v Portugalsku místo na planetě, kde se cítím jako ryba ve vodě.

Autor: Michaela Šedová | neděle 18.3.2018 18:00 | karma článku: 18.27 | přečteno: 731x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.93 | Přečteno: 490 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1004

Jsem blonďaté melancholické stvoření, které miluje cestování, dobré jídlo a kvalitní spánek. Mám ráda poznávání nových kultur a lidí z různých realit, to je pro mě motorem energie a inspirace. O mých dobrodružstvích a zážitcích z cest se dočtete také na blogu: https://wanderingsloths.jimdo.com/

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...